nuffnang

loveable person

Monday, 11 March 2013

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata boleh belahhhh la..

                                    Assalamualaikum wbt & Happy Mondayy my lovely peeps!

Alhamdulillah still breathing, still alive & still standing, eh3.... heee....Semoga semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat ye, aku tengah mengarang karangan surat tidak rasmi kah disini...opss...

Hmm, kadang-kadang dalam hidup kita ni, memang tak lepas dan tidak sah kalau kita tak terlepas cakap kan, kadang-kadang kita pun tak terasa dan tak sedar yang kita dah terlepas cakap dekat seseorang..Kadang-kadang dalam gurauan pun kita boleh lepas je cakap tanpa berfikir perasaan orang lain kan....Memang manusia dalam dunia ni semua tak sempurna, tapi kalau dah tau kita tak sempurna, kita kenalaa jaga adab apabila bergurau atau semasa berkomunikasi dengan orang lain kan, walaupun orang tu kawan baik kita sendiri....Betoi ka idak?.....

Contoh eyh, kalau korang jumpa kawan lama korang, then tiba-tiba terkejot dengan perubahan beliau, perubahan dari segi apa, meh nak bagi contoh:

Kiah: Weyhh jahhhh, lama gila kita tak jumpaa, rindu gila kat hang! *hug hug*

Jah  : Aku pun rinduu gila kat hang kiah, hang apa cer?

Kiah: Aku alhamdulillah sihat walafiat, tapi aku rasa hang lagi sihat daripada aku kot, gemok gila hang
          sekarang,  montel ja pipi tu, dulu aku tengok hang keringgggg ja, la ni dah macam mak badak aku
           tengok, bhahahhahahahhahaha.. *cakap kat orang tak hengat dunia*

Jah :   Owhyekeee....Ermmm...Biasaa orang bahagia memang lagu ni.. Ok tak pelaa, aku nak kena p dah ni,
             ada keja sikit, ok bye...
           *dalam hati, eeee macam nak tumbuk2 ja muka kiah propa neh,dushh3* *jah belah mcm tu ja
            sebab sentap dengan gurauan Kiah tu*

Kiah:  Laa, baru jumpa dah nak p ka, ok laa, jaga badan tu sama na, hehehe, byee
         

So, moral of the story, jagalah lidah, jagalah mulut, jagalah hati. Walaupun kadang-kadang kita anggap tu hanya gurauan tapi kita tak tau orang yang diguraukan tu terasa dengan kata-kata kita, terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata boleh belah laaa kau.......hehee...So guys, berhati hati dalam gurauan ok, fikirkan perasaan orang lain sama sebelum bergurau tu tau....

                     Thank Q for readings my lovely peeps! May Allah bless us..Aamiin..
                                                               .As salam~

63 comments:

  1. Betul..
    Tak semua yang kita guraukan atau cakap dapat diterima semua orang..
    SO berhati2lah dalam apa je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul betul tu sis AJ :)
      Dalam bergurau kena jaga hati perasaan org lain sama kan... ^_______^

      Delete
  2. huuuuu... sentap... boleh putus kawan klu gitu.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehee, mau tak sentap papa oii, gurauan laser tu..hihhi :D

      Delete
  3. Replies
    1. kan dear... ^______^ sebelum bergurau tu pikir dulu sebelum cakap kan..hee

      Delete
  4. mulut memang kene jaga..kadang2 kita terlampau suka xpersan hati orang terluka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...kadang2 dlm bergurau pun ada yg terasa dgn kita, so lebih baek berhati-hati sebelom bergurau tu kan.. :)

      Delete
  5. Memang kena jaga mulut kita ni ;D hee. Kadang2 nak bergurau pun takut, takut gurauan mengguris hati orang lain ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee, betul betul betul tu dear Sally..kadang2 takot jgk nak bergurau kan, kot2 laa ada org yg terasa gn kte...ppepon, kte kena slalu pikir sebelum bercakap kan ^_________^

      Delete
  6. haha..biase la mulut tak penah kene bedung kakak..hehehehe.. :) apa yang perlu kita buat ialah bersabar dan cuba nasihat dalam tenang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu dear Adilah...sbb tu kita kena control mulut neh, takot ada yg terasa dgn kte, sentapp macam Jah tu ha..heheheheheh :D

      Delete
  7. Pernah jgk jumpa org mcm ni..mmg dia xsedar yg kita sakit hari..hmm akak buat derk je lah..tp rasa menyampah juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg boleh kte bwat ialah, buat derk je laa eyh akak...saboo je lah..hehe :)

      Delete
  8. Yup..betul tuw akak,,adik setuju sesangat..hahaha..
    mgkin kita rasa macam xda papew jer masa cakap tuh..tpi kita xtaw orang lain rasa yang sebalik nya..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. heeee, betul betul betul tu dik.... :D ^_________^

      Delete
  9. mak dara selaluuuuuuuuuu kena macam tu tp lain sikit.. org tak ckp mak gemuk tp dpa kata mak pregnant.. senyum jelah sambil dalam hati panasssssssssss jeeeeeeeee

    btw luvssssssssssss the picccc hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. adoiii, sabo je lahh ye makk dara, memang panasss tu, diorang xtau yg kita sentap dalam hati eyh, dushh3....

      btw, thank Q makk dara, hehe, tp gambo2 makk lagi chantekkk.. ^_______^

      Delete
  10. hahah..nak gurau ni kena hati2.
    benda yg dah cakap takleh nak backspace da..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhee, betul tu sir Nick... ^_________^ mmg xleh nak backspace la kan, pandai2 la face sendiri, mintak maap balik kat org tu je laa kan..

      Delete
  11. hati orang kalau dah banyak sangat titik hitam, memang macam tu lah.. ade je yg tak kena.. kononnya dia sorang lah yg 'perfect' lah sangat.. ape2 pon.. kita yg dah jumpa orang cmtu kena la banyak bersabar.. doakan moga dia berubah satu hari nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betull tu hasri..yg penting saboo je la kan... :)

      Delete
  12. betul tu kak.. ena ni sampai hari ni kalau teringat balik kata2 ena yg kureng asam dlu2, malu yg amat! rasa bersalah sngt2.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe ena, semua org pernah melalui benda ni kan, sama2 kita muhasabah diri dan berubah ke arah yg lebih baek k dear ^__________^

      Delete
  13. betul tu..kengkdg terlepas cakap...dah cakap baru tersedar...hari ry nnti kita mtk maaf

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya mcm tu laa kan dear.. :) hee

      Delete
  14. well super duper agreed with this entry, lagi2 perempuan jangan lah pakat tegur pasal berat badan... eheheh kita dah biasa kena dah. maklumlah. badan badak katanya.... pasrah je lah. memang makan dalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis kan, perempuan ni pantang sebut pasal berat badan, kadang2 badan naik sikit org tegur pong kita makan dalam..heeee..xpe2, janji kita bahagia kan..sabo je laa eyh..huhu

      Delete
  15. adik sayang lihat entri cik akak kat sini


    http://sweetyzhanieyz83.blogspot.com/2013/03/nak-letak-badge-facebook-ditengah.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee, ok cik akak sayang, thank Q :D heeee

      Delete
  16. haha . cakap pasal berat badan laa , wanita paling sensitifkan kak . ish . :D

    ReplyDelete
  17. tak beragak2 mak badak katanya. Aduiii, sabar jelah. jom kita jga bicara :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa tu laa, sedapp je kan kata kat org...hee..saboo je la eyh, betul3 sebelum berbicara marilah kita fikir dan renung2kan dulu eh, n selamat beramal..... ;) hee

      Delete
  18. btui2...ade bnde kte bley bergurau n ade time-time..klau mlibtkn isu snsitif tak perlu bergurau cm tu skli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu dear..bergurau kena ada waktunya jgk kan.. :)

      Delete
  19. Replies
    1. perempuan ni kalo bab berat bdn sensitip sikit kot, saja ckp random je ^__________^

      Delete
  20. walaupun dah lama tak jumpa, mulut tu kena jaga juga. ye tak? :D

    ReplyDelete
  21. Memang pun...mulut tak hengat kan? tu nmnya mulut longkang dik... sobar je la... Ish, akak sll jaga2 mulut spy tak jd mcm dialog kat ats. buat dosa je. Kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe, kan akak kan...sobarrr je laa eyh... ^___________^

      Delete
  22. pernah jumpa dengan org yang cakap lepas.terguris hati ni Tuhan saja yang tahu T.T Nice entry,ada maksud tersirat hehe.jejalan sini,jemput singgah comment entry nisa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak org mcm ni nisa kan...xpelaa yg penting sabar je la eyh ^_______^ thank Q, ok akan dtg utk mengomen dkt entry nisa...heee

      Delete
  23. bergurau tu biar bertempat.. tgkkn dh sentap :)

    ReplyDelete
  24. sbb myb kita xtau dia cmna kan..org ckp dulu len skrg len..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, betol tu wan, biasalaa zaman pong dah maju n berubah, so org pong berubah la kan...heheh..*motip* :D :P

      Delete
  25. ish,,ada ke tanya cm tue kn..jg le ckit prasaan owg kn..,hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, tu laa kan...kena selalu berhati-hati semasa bergurau.. :) hee

      Delete
  26. betui tu.. kenkadang mulut ni ikut sedap perasaan sendiri je walaupun kite ingt tu bergurau, tapi org lain kecik hati naa... jaga2... ade yang perhati.. hahah kiah propa lah tu :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu akak Moss....hehehe...kiah propa sangat kann... :D :P hhhihi

      Delete
  27. betul3...kena jaga semua........ kita tak tahu hati dan penerimaan org lain........ gurau pun jgn berlebihan......

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bro Remy....kena selalu berhati hati time bergurau kan :)

      Delete
  28. assalamualaikum seneorita....betul2 tu...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam mama mas Zull.. :) ^________^

      Delete
  29. tu la kan. kdg2 mulut org ni kita x bole nak jangka. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu akak sue...huhu..kadang2 kita sendiri tak sedar yg gurauan tu buat kwn kita terasa kan...

      Delete
  30. Betul2..sebab mulut badan binasa. Ada tu kita tak sedar, yang kita sakitkan hati orang. Lidah itu lebih tajam daripada mata pedang, mahupun pisau lipat 20 sen kan kak..hehe.

    ReplyDelete