nuffnang

loveable person

Monday 18 March 2013

Pelupa =,=

                                     Assalamualaikum & Happy Monday my lovely peeps!

Haa, malam-malam macam ni baru laa sempat nak update blog dan menaip entry...Tadi pagi ada orang datang rumah melawat aku, eh silap melawat my parents dan kak ngah sebab diorang akan berangkat untuk mengerjakan Umrah esok...huhu..Tinggal laa aku sorang2, eh tipu lagi, aku mana boleh duduk sorang2, penakot lebih, so aku dok rumah kak long aku dan jadi babysitter Adam...hehe...Ingat lagi tak kat Adam? Kalau tak ingat bacalah Alkisah aku dan Adam eyh.. ^_______^

Alamak terlupa pulak aku nak tulis apa...Haa, tengokk tu kerja lupa ja....Tiba-tiba teringat peristiwa semalam, masa aku nak present baru aku perasan yang aku kehilangan pendrive kesayangan aku.....huhuhu...Ya Allah, panik jugak mulanya, tapi alhamdulillah naseb baek aku ni cerdik sikit kan...eh3, tiba-tiba puji diri sendiri pulak kan, yelaa mana tak cerdiknya, nasib baek laa aku terfikir untuk buat back-up slide power point aku tu dekat pendrive satu lagi....Selamatt...


Tu la dok kalut nak buat benda lain, at last, benda yang penting tu aku boleh bagi hilang...Dah laa slide power point untuk presentation aku ada dalam pendrive tu, nasib baek laa aku buat back-up kan, kalau tak memang menangis tak berlagu laa aku kat situ....Jadikan pengajaran ye kawan2..Kita kena sediakan payung sebelum hujan, walaupun kita tak rasa hari akan hujan, tapi buat je spare untuk masa depan bersama, eh3..

Aku mengaku yang aku ni kadang-kadang memang careless dan pelupa...haish...huhu....Mak aku tak larat nak bising dah ha...hehe..Bising pun tak larat nak dengar bebelan mak aku...hehe..Pernah satu haritue, lepas habis2 mandi semua, aku keluar selamba je dari toilet, lepas setengah jam macam tu ayah aku masuk, then dengar dia dok bising2, aku buat dunno dan selamba je la kan, sebab tak tau apa yang dibisingkan oleh ayah aku tu, rupa-rupanya dia bising cakap ada orang masuk dalam bilik air tapi tak tutup ayaqqq(air)...Alamakkkkkkk...Pastu aku buat diam ja, hehe, ingatkan ayah aku tak tau, tapi dia dah agak dah aku yang lupa tu, hihi...Dulu selalu lupa nak tutup lampu bilik air, bukan lupa tapi sebenarnya malass dan TERlupa ja....*alasannnn* :P


Pernah tak terjadi kat korang, dalam fikiran nak buat sesuatu, then bila nak buat tu, tiba-tiba terlupa apa benda yang kita nak buat tu...Faham tak apa yang aku maksudkan? Kalau tak paham meh nak bagi contoh..
Contoh eyh, aku nak pergi amik ais dekat dapur, tiba-tiba bila pergi dapur, lupa pulak nak ambik apa, last2 ambil mangkukk, adoii mangkuk hayunn betoi kan....hehe..Maybe sebab otak kita dok ligat fikir benda lain kot kan dan serabut sebab tu laa jadi lupa tu......Haishh...


So, moral of the story, untuk taknak bagi lupakan, aku selalu buat note dekat dalam henpong, tulis note dekat lappy, pastu aku akan buat benda tu semasa otak aku dok tengah ingat, dan last but not least aku akan buat back-up macam kes aku tadi...Sediakan payung sebelum hujan bukan selepas hujan yeeee cik kak cik abe semuaa..hehe...Dannnn, jangan lupa doaa banyak2 kat Allah supaya kita diberikan ingatan yang kuat dan tak mudah lupa..Maybe aku pernah terminum air semut kot tu yang dok lupa....Astaghfirullah al-azim...huhu



                                                   Thank Q for reading my lovely peeps!
                                                       May Allah bless u, As-salam~

50 comments:

  1. haha . yerlaa . paling yang tak boleh blah , ble masuk bilik air , tp lupa nk buat apa . parah3 .

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahaahhh :D yang tu mmg terbaekk dear ^_______^

      Delete
  2. dh tua rpanya cik sweet madu kite sorng nie.. hik3!! *larikkkkkkkkkkkkk!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bwekkk, mana ada tua la, just TERlupa je..hehehe :P ha lari3 nanti jatuh baru tau...bwekkk3...hehe

      Delete
  3. Haha..sama la kita..akak pn mmg jenis pelupa...teruk betol..ada entry akak pasal ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe, yeahhh kte geng! gimme10! hihi :D actually nak taip benda lain td, disebabkan terlupaa, tu yg buat entry pelupa tu, haishh..huhuhu..

      Delete
    2. Ni ha..jumpa dah entry pasal tu..

      http://cinta25hb.blogspot.com/2012/06/nyanyuk-ke-apa.html

      Delete
    3. oh lepas ni boleh laa dik try omega 3 tu kan..huhu...adoi,muda2 dh lupa kan...tp naseb baek xkronik lg..hehe..kadang2, kita ni suka careless kan, sbb tu yg dok lupa tu kan akak.. :)

      Delete
  4. Adoyai! Kita serupa. Malangnya nasib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula, muda2 dah lupa kan...hhuhu..makan semut kat merbok dulu byk sgt kot...bhahaha :D :P

      Delete
  5. acik pernh gini .. naseb back up tpi file tu kt laapy n kt rumah.. 1 jam nk present ... lintang pukang blik ambik

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa naseb baek ada back up jgk kan, kaloo tak jenuhh...huhu..mmg panik kan time jadi camtu..haishh

      Delete
  6. Selalu jugak la.. paling teruk selalu lupa dompet dgn fon.. haih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la gan sye dear, haishh, pernah haritue trlupa dompet, naseb baek laa ada yg baik hati tlg simpan, last2 naseb baek jumpa jgk..huhu

      Delete
  7. pelupa tu memang suma org akan alami. hana pulak jenis lupe sgt2 akhir. kalo buat keje last min, mmg jdi pelupa la

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu dear, tambah2 kalo buat last minit lagi la kelam kabut n konfem akan lupa something kan..huuhu

      Delete
  8. haiiiyaaaa, same lah kita kak
    hukhuk, malu3.. >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah sama! gimme10! hee..kalo boleh elakkan drp lupa la kan..huhu

      Delete
  9. hehe..samelah kite..selalu letak benda x smpai 5 minit..buat bnda len..da lupe letak mane..deh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe,betul betul betul tu...selalu cmtu la..haishh..hehee

      Delete
  10. Saya pun jenis pelupa jugak ;) hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe, gimme10 dear! hehe :D adoilaa, muda2 dah lupa kan..hihi

      Delete
  11. Saya pom selalu lupa..hihi dan cepat lupa..hoho..
    Selalu je rase nk buat something tapi bila dah smpai masa n tmpat lupa la..macam y sis bg cntoh nk ambik ais last2 lupa..hihi..
    selalu gak..mungkin tertelan air semut jgok ni..hahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh, tu la kan, terminum banyak sgt semut kot time kat kolej dulu, makcik kantin punya pasai la ni,hehehe..makcik kantin pulop disalahkan eyh..hihihi

      Delete
  12. zizie selalu lupa switch off suis.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehhe, kte sama laa zizie! :D sep10 sikit! hehe :D

      Delete
  13. same goes to meeeeeee,selalu pelupa T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. kte geng la eyh, hee, gimme10! hee..xmo sedih2, kalo boleh sebelum nak lupa tu buat terus, baru laa xlupa..heee

      Delete
  14. sebenarnya bukan lupa.. tapi masa kita berfikir tu, ada lagi 2-3 perkara lain yang bermain dalam otak kita.. dan buat kita terfikir2 benda yang lain tu. last2 terus terlupa apa yang kita nak buat mula2 tu..haha

    ReplyDelete
  15. sama la kite dik oii pelupa juga akak nih haihh ..inshaa allah akan amalkn doa tu..thanks sharing dear,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehee, tu laa akak, makin kte muda makin lupa plak kan..huhu :D welkem lovely sis.. ^__________^

      Delete
  16. AJ ni pelupa......
    Kadang kejap je pun...
    Tapi tak ingat nak buat apa atau nak cakap apa...
    Last2 semua terbiar macam tu je...
    Hehehehhe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehhee, sama laa kte eyh :D gimme10! hhihi
      last2 buat benda laen kan..heheh ^______^

      Delete
  17. Lissa pun pelupa jugak.. ehe paling ketara waktu bercerita., bila ada orang menyampuk jea, dua tiga minit lepas tuu dahh lupa nak sambung cerita.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe, haa betul tu, kadang2 bila kita dok ckp2 then ada org menyampuk, pastu nk smbung xtau nak ckp apa kan sbb lupaa..hihi :D

      Delete
  18. betol sgt2 tuh. Mmg geram dan skt hati giler. Kdg2 berian an berjalan patah balik sebab nak amek something tapi bila dah sampai x igt x amek apa. Sakit jiwa sekejap dibuatnya, hahaha


    btw dear, salam kenal ya? ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehheehe tu la kann :D adoii....tension kalo hari2 jd camtu...hihi

      salam kenal too dear, btw nak ke blog awak xboleh la dear, huhu... :(

      Delete
  19. tips ena bg tak pelupakan kak, ena selalu amalkan ni, kalau jalan2 ke duduk dlm kereta ke, jumlah nombor plat kereta.. contohnya no kereta tu 123 an, akk jumlahlah 1+2+3.. insyaAllah.. kita dah tak cuai terhadap sesuatu sebab matematik ni mmbuatkan otk kita makin tajam .. hehhee...

    selain tu, of course perbanyakkan baca AlQuran dan cuba hafal ayat2 Al-Quran

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, nice tips tu ena...Akak dulu time study mmg banyak main dgn no. tambah2 subjek calculus, tp bila dah habis mngira still lupa jgak kadang2, hehe..adoii..

      A'ahh setuju sgt dgn ena, baca dan hafal ayat2 al-Quran dan berdoa banyak2 supaya diberi ingatan yg kuat kan :) Thx dear ^______^

      Delete
  20. slmt mengerjakan umrah kepada mereka ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasihh makk...Semoga semuanya dipermudahkan dan selamat pergi dan balik.. :)

      Delete
  21. akak pun pernah jadi camtu jugak. nak2 bila dah beranak pinak ni kan, lagi la bertambah2 pelupanya. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe, saya ni yg xkawen n xde anak lagi pong dok jadi pelupa dah akak, adoii....huhu....

      Delete
  22. klu tetiba orang ajak besembang akak lupa terus apa yg akak rancang nk buat sebelum tu..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe, sebab dalam otak kita ada banyak benda nak buat n cakap, pastu tiba2 org mai menyampuk, teruss jadi lupa kan... :D heeee

      Delete
  23. nory pon kerap pelupa ni..
    mengalahkan org tua nyanyuk kekadang tu..
    satu tips org2 tua pesan, jgn makan semut, nnt cepat lupa...hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, tu laa sis, masalahnya, sye rasa dh termakan semut kot, tu yg dok lupa sokmo tu..hihihi

      Delete