nuffnang

loveable person

Thursday 7 February 2013

~>Tipikal DIET<~

Assalamualaikum & Salam Malam Jumaat.......
psstt pssttt malam jumaat..macam dalam iklan tv tu pulak kan..hee...Oppss..Bagi yang tak kawen lagi macam aku saboo je la, kita tunggu turn kita nanti k... :P
hehee...OK, enough is enough, satg topik ke laut pulak..
Haa, haritu aku ada tulis entry pasai DIET kan? Tips diet yang berkesan, cara aku diet la kunun kan....Semangat gila baq hang aku taip entry tu...Semangat untuk DIET bertambah tambah selepas publish entry tu..hahahaktuihh.....


Aku rasa bukan aku sorang je kot yang bersemangat nak diet, aku rasa ramai lagi diluar sana yang nak diet tapi harapan untuk diet itu punah disebabkan beberapa perkara yang susah nak elak..Yeke? Alaa aku diet bukan sebab aku gemuk, aku tak kisah kalau gemuk sebab bon2 tetap sayang aku...Sila jangan muntah ijau disini..Kita diet sebab nak maintain berat badan dan diet untuk kesihatan tubuh badan, betoi dakk?? Aku rasa berat aku ada naik sikit tu yang kelam kabut nak diet......Tapi....Susah laa nak dietttt....sebab apa? Meh nak ceghita........
Situasi 1: Dok tengah semangat nak diet, tiba2 kat office, kawan aku tiba-tiba tanya n bagi idea untuk lunch plak kan dah laa bagi idea makanan feberet aku pulak tu, niat nak diet tu habiss lenyapp secara automatik....Contoh, kawan aku ajak p makan nasi ayam debab tu, ramai orang dok kata sedap gila baq hang kedai tu, haa, ini adalah godaan2 yang tak mampu aku tolakkkkkk......arghhhhhhhhh!
 Tapi dalam hati dok kata, tak pa tak pa, kali ni je, last aku makan nasik ayam ni, lepas ni tak mau makan dah nasik debab nanti badan aku pulak yang debab....Janji diri aku..hakhakhakktuihhhhhhhh..*propa*
Tipikal diet yang ramai orang lalui kan?



Situasi 2: Balik-balik keja, p check dekat dapur ibu masak apaaa......Sebab selagi ibu aku ada kat rumah selagi tu laa aku dapat makan yang sedap2 dan memang aku tak boleh dan tak mampu untuk elakkan diri daripada tak makan masakan ibu...Kalau tak makan pun maybe sebab aku demam dan tak lalu nak makan..time sakit je laa boleh diet aku rasa.....hhehee ;P Dalam hati aku cakap, takpe2 sekali sehari ja makan nasik, tak baik tak makan masakan ibu,penat tau ibu masak kat aku, haha, perasan.. *Ayat untuk menyedapkan jiwa & raga*


Situasi 3: Tengah jalan2 shopping kat mall, tiba2 kau lalu dekat tepi restoran pizza hut, kepsi, tak pun secret recipe's dan time tu ada makanan yang baru dan best2, cepat je kaki ni nak melangkah masuk kannnn......punah diet......Pantang bau sedap2 mula laa tekak ni nak telan makanan tu....macam mana nak diet kalo lagu ni???lagu lain takdak ka?? >_____< Dalam hati aku cakap, tak paa, sekali sekala ja makan benda2 macam ni, bukan selalu. *padahal makanan ni laa yang wajib aku jauhkan dan kurangkan, kalori tu!*



Situasi 4: Kalau ada orang nak belanja tak kan kau tak nak kot kannn? tambah2 kakak sendiri nak belanjaa.....Uishhh rezeki jangan ditolak maut jangan dicari...Dah tu pancing makan best2 pulak tu...Aku rasa kak aku tau aku nak diet kot sebab tu dia nak belanja aku makan burger bakaq malam tu, siap order special yang ada teloq n cheese kot! hahhaha.....walaupun tengah malam kami tetap redah kedai abg burger bakaq tu, memang terbaekk.... =,=  Dalam hati aku cakap, alaa bukan selalu makan malam, tak dak effect pun lah kalau makan burger bakaq neh, esok pagi p la jogging *angan2 mak jah ja semua ni....spoil!*


Situasi 5: Bila kau duduk kat rumah tak buat apa, mungkin time tu kau  tengok tv, layan movie, update entry or message dengan yg tersayang or apa2 jelah kan, mulaa laa nafsu makan tu meningkat...Aku kalau dok umah sorang2 ada je laa keja aku...Mula2  aku p check kat peti ais ada apa, then bawak keluaq makanan tersebut, pastu tunggu apa lagi bawak masuk mulut la kan....Memang tangan n kaki gatai sangat nak cari makanan if tak dak keja nak buat...So, apa yang mampu, kejaa makan je laaaa.....huhuhu...perkataan diet tu tiba2 hilang di minda...Metaphoraa phoraa....*dushh3* Dalam hati aku cakap, alaa makan je la, kalo gemuk pun tak pa bon2 tetap sayang.....wuarghh! punahhh harapan aku nak diet.........



Whatever it is,  aku akan cuba berusaha lagi untuk melawan nafsu makan yang jahat ni....Try to avoid it slow n steady bro....Jangan dok kalut2, pelan-pelan kayuh...Jangan dok diet sampai tak makan pulak ok, at least dalam badan kita mesti ada sumber-sumber tenaga...Azam baru, nak diet! Esok jom diet balik! bhahhahaktuihhhh....*jangan dok cakap esok esok esok baru nak diet, tengok2 habuk pun takdak* :P



p.s~ Kuatkan iman, kurangkan nafsu makan ye, hee..Jaga kesihatan tau.....Nak gemok senang je, makan je banyak2, tapi kalau nak kurus tu susah baq hang...So sebelum berat naik mendadak kita kenalah kawal pemakanan ok...May Allah bless u'olzz....Assalamualaikum

11 comments:

  1. Bella pun kena thn lepas ni. Tp bella pntang btul diajak mkn. Hurm

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee...kan, sama laa kte, pantang org ajak makan, n pantang bila org ckp nak belanja....hehhe :D oh noo....

      Delete
  2. alamk tengah berdiet... tapi tgh berdiet nielah ramai plk yang nak belanje..hehhehehe tergugat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpe kan....time xberdiet xplak nak belanja...haishh donia2..hehe :D kena kuatkn iman n kurangkan nafsu mkn la jwbnye..hee

      Delete
  3. ahakzz!! du hast recht! alle sind richtig!! ^^

    ReplyDelete
  4. saya tak diet pun, tapi berat turun.. pastu tak naik dah. bila nak gemuk je demam.. haha.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgus laa mcm 2, kena maintain je kan..kalo nk gemok demam?hehe..die bg petanda nk gemok sbb tu demam kot..hee :)actually saja nak diet sbb xnak berat naik, kalo boleh nak maintaikan berat bdn bg ideal je...hee :D

      Delete
  5. hahah..nak diet ni sebenarnya fizikal mental kena kuat la..mental tu la yang paling penting..kalau dak diet entah kemana..hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.tue la pasai kan..ni pantang nmpk mknn je, punah diet..heheee :D

      Delete
  6. replica bags seoul replica gucci bag j0y88g7a12 replica bags gucci replica bags louis vuitton browse around this site x6j46d1j30 7a replica bags philippines i was reading this w5e13b2h52 replica bags online zeal replica bags

    ReplyDelete