nuffnang

loveable person

Friday 22 February 2013

FOBIA!!

Assalamualaikum & Salam Jumaat semua!
Hollaaaa! Esok dah weekend mesti semuanya dalam keadaan gumbira dan eksaited nak cuti termasuk aku...wakakaka...

Haaa FOBIA tu nate apoo? Apo kono eh jang.....Aku rasa dalam dunia ni semua ada fobia masing2 n aku rasa semua orang tau fobia tu nate apa kan..Kalau tak tau meh aku bagitau..

Sumber dari Wikepedia:
"Fobia adalah rasa ketakutan yang berlebihan pada sesuatu hal atau fenomena. Fobia boleh dikatakan boleh menghalang kehidupan orang yang mengidapnya. Bagi sebahagian orang, perasaan takut seorang penghidap fobia sulit dimengerti."

Aku ada FOBIA ke eyh? Hmmmm, rasanya, tak dak tapi mustahil lah kalau tak dak kan, so yaa, aku pun salah satu manusia yang terjebak dalam fobia ni....Tapi alhamdulillah aku rasa aku dah dapat atasi beberapa jenis fobia...hehe...Macam mana aku atasinya? Aku masuk Fear Factor Selebriti tu la, alaa takkan hangpa tak perasan aku kot, haha, ke aku yang perasannn kan..hahha..Tak dak maknanya aku nak masuk Fear Factor tu, kalau bagi sejuta pun aku tak mau, semua aksi2 tu ya Allah semua gilo2 punya aksi....Tambah bila berhadapan dengan binatanggggg! Geliiiinyaa makkk...huhuu


Antara  fobia yang dapat aku atasi ialah jeng jeng jeng:

  • Homichlophobia Fobia pada katak.~ Kataakkk! Geli jugakk, tapiii, fobia ni aku dapat atasi time aku sekolah menengah dulu..sebab aku pernah operate katak dalam kelas Biologi..kira hebat la kan aku..Siap boleh pegang n bedah katak itu..Malang sunggu katak itu..Ong dek dek dek...Tapi bila tengok katak lama2 nampak macam comel plak..hahahhaha.. :P 
  • Iatrophobia Fobia jumpa doktor atau fobia pada doktor~ hehe, Aku kalau sakit memang susah sangat nak p jumpa doktor..dari kecik sampai laa besaqqq tara neh haa... :P Tapi kalau sakit teruk tu, dan kena paksa baru laa aku jumpa doktor, tu pun p jumpa dengan keterpaksaan ja..heee..Tapi sekarang aku rasa fobia tu tak teruk sangat dah kot.... :D
  • Acrophobia Fobia pada ketinggian~ Kalau dok tempat yg tinggi je kan, mula laa aku rasa gayattt n rasa macam nak jatuh, dari kecik memang takut dengan tinggi, tapi Alhamdulillah sejak aku p macam2 kem ada je buat climbing rock la apa rock la kan, at last aku berjaya laa atasi kegayatan aku di tempat tinggi...heeee

Fobia yang sampai sekarang aku tak dapat atasi : nom nom nom


  • Helminthophobia Fobia dipenuhi cacing.~ Cacinggg! tengokkk pun dah GELII, apalagi kalau bagi aku pegang, memang pengsann la...Aku tak tau sebab apa aku geli cacing, sebab badan die kot, warghh tengah dok taip2 ni pun dok rasa kegeliannnn tu...Tapi segala jenis binatang yang macam cacing aku geli, ulat gonggok,ulat bulu segala jenis ulat la....Please no binatang2 ini...huhu. T______T
  • Astraphobia Fobia pada petir atau kilat~ Aku tak tau kenapa aku rasa macam takut sangat kalau hujan lebat gila2 ditambah pulak dengan kilat or guruh..Kalau ada bunyi guruh tu jangan laa tinggal aku sorang2 kat rumah, kalau tengah tidur mati tak paa nak tinggal aku or aku tinggal sorang2..Kalau aku berjaga tu memang aku takkan duduk sorang2..heee ..
  • Musophobia Fobia pada tikus~ Waaa geli sama itu tikus maa..Hamster pun aku tak berani pegang inikan pulak TIKUS...geliii...Pleaseeee....Binatang yang berbulu n kecik aku geli, tapi kalau besaq contoh macam kucing or kuda ke aku tak geli n takut..hee..Sebut kuda lama tak ride kuda..huhu..
  • Arrhenphobia  Fobia pada lelaki~haaaaa????hahahha..tak dak laa acah2 je..Aku rasa yang tu ja kot..Haaa, aku fobia kalau "drive" moto tiba-tiba ada kereta mai dekat tak bagi signal nak masuk simpang, grrr geramm, dah nak masuk simpang bagi laa signal, aku pernah excident disebabkan pemandu yg macam tu, sebab tu sekarang ni aku akan elakkan berdekatan dgn kereta dan kurangkan laju kat mana2 simpang..huhu...Dan aku fobia bunyi hon kuat2! tak sukaaa! huhu..Buat jantung aku lemah ja..huhu
Haa, yang tengah membaca entry ni ada fobia apa2 tak? ce share ce share sikit..heee :P :D Ok bye..Assalamualaikum

p.s~ Apapun fobia yang kita ada, jangan terlalu taksub sangat takut tu tau, takutlahh Allah daripada segalanya...Ingat Allah sentiasa bersama kita tau...Reset our mind, cuba elakkan berfikir yang negatif dan set minda yang positif ok....Kalau boleh try laa atasi Fobia yang ada ok..
Peringatan untuk diri sendiri jgk... ^_________^


38 comments:

  1. LOL

    mcm ne ko atasi mslh gayat tu

    aku kan mmg pantang nek tangga tepi dia goyang2

    ke jambatan tergantung ke

    y penting tinggi

    scary wehhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn, dulu mmg xboleh laa nak panjat tangga yg mcm sis ckp tu, seram je rasa, tp since p kem2 yg memerlukan kita panjat tempat2 tinggi, alhamdulillah better la sikit, xdelaa seteruk dulu..heee

      Delete
  2. saya fobia ada 1 jenis binatang ni.. very2 fobia. asal dgr org ckp je dah menjerit sampai melompat. malu betul.. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke sis? binatang apakah itu sis?lipas ke?hehe..

      Delete
  3. Replies
    1. hee, gayat kalau ada kat tempat yg tinggi then bila tengok bawah rasa macam nak menjunam jatuh kann..huhu..

      Delete
  4. fobia yang kedua ngan ketiga je sama... hahahaha... bab bab doktor ni memang tak suka dari kecik sampai la dah beranak pinak ni... hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, kannn...xtau laa kenapa kalau dgr nama doktor n hospital or klinik rasa mcm argghh bencinyerkk..xsuke3..hehe :D

      Delete
    2. hehehehe... tak suka bau hospital ngan bunyi benda benda dalam bekas dia tu... macam macam bunyi besi.. arrrrgggghhhh takut... hahahaha...

      tapi saya cukup suka bawa orang pegi jumpe doktor... hahahaha

      Delete
    3. haa tu laa, sama, xsuka bau hospital....huhu..n bila masuk hosp je rasa mcm seram semacam je..hehehe...
      tp kebanyakan lelaki mmg xsuka n payah nk p jmpa doc kalo sakit kan....hheee :P :D

      Delete
  5. jaa fobia bila tgk rumah/bgunan terbakar. sbb dah 2 kali tgk kebakaran di depam mata. serius takut. skang ni masih ingt dan rasa takut kalau dgr psl kebakaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owhyekeeee...kalo bnda tu jd dpt mata SB pn, SB akan fobia punya....huhuhu...

      Delete
  6. fobia pada binatang..
    semua binatang akak takut..
    akak berani dengan kucing je..
    binatang lain,tak boleh la.nyamuk ke,lalat ke..
    huii..rasa nak pitam la..geli melampau2 ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehee, sama la kte, tp kalo nyamuk boleh laa nak tampaq lagi, hehee...kalo binatang yg xde bulu lg laa geli...huhuhuhu

      Delete
  7. ouh fobia Helminthophobia . hahaha. geli mat mat~

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama laa kte...huhuhu...wuarghh kalo imagine sikit je pong dah geli..hehee

      Delete
  8. saya ada nak shared fobia lagi..

    Alektorophobia - fear of chicken
    Caligyephobia - fear of beautiful women
    Bibliophobia - fear of book
    Batonophobia - fear of plant
    Blennophobia - fear of smile
    Chrematophobia - fear of money
    Clinophobia - fear of going to bed
    Demonophobia - fear of demon
    Didaskaleinophobia - fear of going to school
    Entomophobia - fear of insect

    selamat membaca :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Actually memang byk lg fobia yg ada kan, fobia yg pelik2 pun ada..hee...btw thank Q for sharing dis dear ^____^

      Delete
  9. Saya ini fobia melihat jarum walaupun kerap menderma darah. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? tp sme laa, time zaman sekolah dulu kalau dgr perkataan jarum je mesti gelabah rasa mcm nak lari dr sekolah tu je....hehe

      Delete
  10. yer... saya sangat sangat sangat fobia pada kilat >_<
    dan juga ulat-ulatan seperti ulat sampah dan cacing.. homaigod nak muntah huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kte..hee....kannn, kalau terjumpa ulat or cacing ka, mesti lari jauh2 ,geli geleman..huhu..

      Delete
  11. ena fobia kalau ena masuk tempat berkaca.. I mean, ada pasu2 ke, gelas ke, pinggan ke.. mesti rasa kejang semacam... xtaulah jenis apa fobia ena tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhyeke dear?..rasa tkut kaca tu pecah eyh?...

      Delete
  12. alamak ada same ..fobia pada doktor....hehehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehee... :D ramai yg takut doktor eyh..hihihi

      Delete
  13. Sama la..geli dgn cacing..bleh pengsan klu berpuluh ekor cacing disimbah..oh tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu.....kannn....dok sebut perkataan tu pun dah rasa geli geleman....eww geliii.. T_____T

      Delete
  14. hehehe, lawak la baca jenis jenis fhobia tu..
    saya fhobia jumpa doc, kalau sakit mcm mn pon mmg susah giler nak ke klinik..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..actually byk lagi fobia yg pelik2 tau.. :D eh2 sme laa kte, takot nk jumpa doc..hihi..xsuka xsuka...heee

      Delete
  15. Hahhaah... yang last tu..
    Fobia kat lelaki..... Terkejut pulak AJ bila baca...
    Sekali bukanlahhhh... =D
    AJ fobia kat lipas terbang.... Hhahahhaha...
    Lipas merayap okay lagi kot....
    Yang terbang memang AJ rasa nak lari.... =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe, kalo fobia kat laki abis la..hihi.. :D fobia kat lelaki yg merokok ada la kot, huhu..
      Warghh lipas terbang kte pun takot la AJ..bkn stakat lari, sora garau semua abis keluaq..hahha :D

      Delete
  16. huu.. mama fobia cicak.. sampai mimpi2 lagi haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe,kalo mimpi cicakman xpe jgk kan.. :D hihi..cicak mmg menggelikan pon kan mama..

      Delete
  17. mcm saya plak bila drive kat jalan yang kecik pastu berselisih dgn kereta lain dari depan..sya rasa jadi mcm was2 muat ke tak muat ke tak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'aah betul tu, sama laa mcm sya dear..huhu..kalo dekat je rasa mcm nk hon je..heee

      Delete
  18. blog walking dari blog iffah afifah... :)
    tengok 3 fobia dapat diatasi lagi 4 fobia tu mesti dapat atasi juga...
    InsyaAllah... Seneorita Baharin boleh!...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe....thank Q dear Bella..
      In Shaa Allah..hee ^__________^

      Delete