nuffnang

loveable person

Thursday 14 February 2013

Fokus!

Assalamualaikum & Salam 1Bloggers!
Helloww peeps!

Before aku terjun ke tajuk yang aku nak taip ni, aku nak ucap jutaan terima kasih kepada bloggers2 yang sangat supportive meng"join"kan diri dalam Short Segmen: Wanna be my bloglist?? My first segmen... :)
Klik link berwarna tu untuk bw my new bloglist meletopzz bloglist :)  Yang tak sempat nak join tu, tunggu my next segmen or GA or contest eyh....hee ^_____^


Ok, nak tanya hangpa kan kalau buat sesuatu fokus tak? Contoh, dalam kelas lecturer or cikgu dok ajaq pikiran hangpa ada kat mana? adakah melayang layang ke Selayang? tak pon dok berangan nak kawen? hahah...Kalau aku dalam kelas kan aku selalu berangan nak makan apa lepas habis kelas ni, naseb baek tak meleleh ayaq liuq, hahahha, tudiahh dok mai pekat utagha dah baq hang.... hehe..Tapi kan kalau kat kelas ada subjek yang aku minat dan lecturer yang mengajar pun bersemangat waja memang fokus yang diberi 99% laa, 1% tu berangat satt ja....hee. Lumrah kehidupan la tu, ada ke students yang beri fokus 100% time dalam kelas? Kalau ada pun 1 dalam sejutaaaa :P Tapi kalau boleh la kan, fokus laa apa yang diajar kat depan tu, jangan dok main game or bertweet or ber"FB" plak dalam kelas...hehe


Tadi tu bab belajar kan? Sekarang ni pulak aku nak tanya kalau drive kereta or moto ke hangpa fokus tak? Gilaa hang tak fokus nak mampoih kot kan..Aku kalau kes bawak moto memang muka serious macam orang dok jawab exam, tak sempat dah nak senyum2 ka apa ka, memang 100% fokus tengok jalan, tapiiii aku kan, kalau keluaq p keja pagi-pagi otak mula laa baru dok loading bagai, so kadang2 fokus tu terhilang sikit, tak tau macam mana boleh mengelamun time bawak moto, tambah2 time lampu isyarat kaler merah....huhu...Tapi kalau time menunggang scoot aku tu memang aku beri 100% fokus dan peka dengan keadaan sekeliling...Memang time tunggang moto tu mata aku tak berkelip la sebab terlalu fokus dan serious je, so sapa-sapa yang berselisih dengan aku dan kenal jangan laa tegur time aku bawak moto, memang tak tau kenapa muka aku tak boleh nak senyum dan tak boleh nak buat muka comey or manis time aku bawak moto tu..heee

Cuma kadang-kadang geram sangat dengan pemandu-pemandu jalan raya yang sangat tidak berhemah, tak reti sabaq dan sewaktu dengannya, mereka2 ni la buat aku kadang2 hilang fokus.....Dah ada lesen tu bawak laa elok2 kan, prihatin laa sama dengan pemandu lain terutama perempuan yang bawak scoot macam aku ni kan...... =,=

Aku harap sangat semua pemandu-pemandu jalan raya fokus time memandu, jangan tau nak potong or nak cepat ke destinasi sampai membahayakan pemandu lain....Baru-baru ni sahabat UiTM aku meninggal dunia disebabkan excident, arwah meninggal ditempat kejadian..Arwah buat praktikal jugak sama macam aku, balik daripada kerja dia bawak moto dan ada sebuah kereta kalau tak salah aku merempuh arwah...Bukan salah dia tapi salah pemandu lain....Ya Allah masa dengar berita tu aku terkejut sangat, sebab dia antara kawan yang rapat dengan aku last semester, housemate Bon2 pulak tu...Hmm, ajal tak kira usia kan?
Al-Fatihah kepada arwah..

Tapi tu laa bila kita dah fokus, orang lain pulak yang tak fokus kan, aku pun tak tau la..Haishh.....Aku harap kawan-kawan aku yang menunggang motosikal dan yang drive kereta tu berhati-hatilah dijalan raya dan kena sentiasa fokus dan peka dengan keadaan sekeliling ok...Ingatlah orang yang tersayang...
Ingat FOKUS tau!
Everything that you do, u must pay attentions and FOCUS! Alright??


p.s~ Never stop to pray for Gaza & Syria guys! May Allah bless us...Amin...Assalamualaikum


16 comments:

  1. wahhh setuju jgk entry nie ..dengan ini saya isytiharkan bahawa dengan ini saya akan lebih fokus study dan pemanduan :) hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee, bagus2, lepas ni kena lebih fokus tau, jgn mengelamun dan berangan je k...hehe :D

      Delete
  2. mmmm mase study dulu sy mmg xfokus sgt.melayanggggg je manjang..mane dia pergi pun xtau la...tp time memandu sy memang fokus..kompem fokus...nyawa tauuuu...ehehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann, mmg kalo time study tmbh2 dlm kelas mmg fokus tu melayang layang la kan.. :D hehe..haa naseb baek drive fokus, keep fokus ok...
      :)

      Delete
  3. kena betul2 fokus lepas nie..saya jugak salah seorang yang bila bawak keta dah tak rasa nak senyum kalau selisih pon tak perasan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee, fokus2 yee :) kan, bila drive automatik jd serious n fokus..xtau kenapa..hehe :D kalau jmpa org yg kenal pun buat2 xkenal..huhu..adoi

      Delete
  4. saya memandu pun x pandai dah... walupun ada lesen.. trauma lepas excident~ huhu... btw.., nice entri ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhyekeee...kena hilangkan trauma tu la eyh, kuatkan smgt..n fokus bila memandu k...btw thank Q bro :)

      Delete
    2. berehh ^^.. nnti buatla entri pasal cara hilangkan terauma.. hik3... :P

      Delete
    3. Sekarang wa alami , masalah tak berapa folus dekat kelas je . Tambah-tambah cikgunya kurang best..hahaahah.. n ada kawan sebelah yang suka sangat bercakap..lagilah. tak boleh nak fokus ..ermmmm.. :( hahaha.. Now , azwa nak lebih fokus !! =D akak pernah g german ke?? cantik foto.. :) hehe..jealous2.. >_<

      Delete
    4. hee, semua students mesti ada masalah utk fokus dlm kelas kan.. :D xpe2 try fokus ok dear..suruh kwn sebelah tu diam sikit, xpon plaster je mulut die..heheh.. :D A'aah pernah pegi dear..thank Q, alaa jgn la jeles2 nnt bljr rajin2 blh la pegi sana ye.. :)

      Delete
  5. ena masa memandu kurang sikit fokus time kereta tak byk.. hahaha.. lau traffic prob, memang ena fokus smpai keluar peluh.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann kalo tak dak kereta tu mmg tak fokus sgt la kan, hehe..tp kalo cuba fokus, bahaya tau dear..drive elok2 ye ena..take care ^____^

      Delete