nuffnang

loveable person

Sunday 3 February 2013

Cara untuk kecutkan jerawat & hilangkan parut jerawat.

Assalamualaikum wbt & Happy Weekends all...
Alamak esok dah isninnn, huhuhu....Rasa macam tak cuti je aishh...huhuhu
Hmm, tak pelaa, aku punya praktikal pun tinggal lagi sebulan lebih je, then boleh la aku sambung berehat sebelum masuk belajaq balek....hohoh....

Haa, 2, 3 hari lepas kan, tiba-tiba je naik jerawat kat muka aku neh, gatai sungguh jerawat ni naik kat muka plak kan, jerawat tu yang gatai or aku yang gatai? opss..haha...tak dak maknanya aku nak gatai okeyh....Aku gatai dengan bon2 aku ja....hahaha...Ok2, orang perempuan ni kalau naik jerawat ja mula la meroyan kan, siap boleh google lagi cara-cara untuk hilangkan jerawat! hahhah....GIYF rite? tak pa tak pa, disitu terselah la ciri-ciri kaum hawa yang sentiasa inginkan kecantikan kan?


So, bila dah naik jerawat kat muka aku ni, mula laa aku kalot pergi ke dapur ibu aku dan menyelongkar barang yang aku nak guna untuk kecutkan jerawat aku.....hehe....Haa, nak tau benda apa aku guna untuk kecutkan jerawat gatai aku neh? dan benda ni jugak boleh menghilangkan parut jerawat tau.....SERIOUSLY tak tipu! Ni petua dari nenek moyang putu mayang aku dulu....


Bahan yang diperlukan ialah Kulit Kayu Manis, Bedak Sejuk dan Air.....Semudah ABC kann kann kann?
Haaa cara-cara dia ialah:
Hangpa amik kulit kayu manis tu then kikis dia guna pisau, kalau tak terer guna pisau ampa mesin je tak pon tumbuk guna lesung batu...Aku kikis jaa kulit kayu manis tu dalam mangkuk kecik..Ni ceq nak habaq mai, kikis kulit kayu manis tu jangan sampai habis satu batang nanti tak pasai-pasai pedih pulak muka tu ceq oii.....
Then amik beberapa bijik bedak sejuk then letakkan dalam mangkuk yang berisi kulit kayu manis yang telah dikikis tadi ok...
Pastu bubuh beberapa titis air dalam mangkuk tu, jangan bagi cair sangat, pekat pun tak pa...Pastu apa lagi tempek laa kat muka.....DONE!

Buat laa sampai jerawat tu dah betul2 kering....Kalau tak campur dengan bedak sejuk nanti takut pedih pulak muka tu kan, sebab tu aku campur dengan bedak sejuk supaya bila pakai dia rasa sejuk dan in shaa Allah jerawat tu pun cepat kecut..... :) Lepas pakai semalaman cuci laa dengan pencuci muka dan wudhuk, in shaa Allah lagi berkesan habaq hang...
Assalamualaikum...

51 comments:

  1. memang terbaik la kan ? tapi sy pernah cuba tumbuk kulit kayu manis , then ... pedihhhhh !! baru tepek berapa saat , dah buang benda alah tuuu .. hahahaha ... kelako ! rasa x nak pakai dahhh .. haha .. kulit kayu manis tu memang pedih ehh ? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh...a'aah dear, kulit kayu manis pedit, sbb tu laa jgn guna byk, n kalo nak pakai campurkan dgn bedak sejuk, then die xkan rasa pedih la dear :D

      Delete
  2. memang kayu manis ni elok an.. merata2 tempat kot orang guna kayu manis ni untuk kecutkan jerawat.. ena nak try juga tapi tak reti nk mmbuatnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ahh dear, kulit kayu manis sgt elk utk kecutkn n hilangkan parut jerawat..ena try laa mcm kak tnjuk tu...simple je buat die.. :)

      Delete
  3. huhuhuhu boleh try jugak neh, tapi jerwat kat muka neh tumbuh melata snagat. kank habeh berasap 1 muka kena kulit kayu manis. apa2 pun tq for da info huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mcm tu lebihkan bedak sejuk, n juz buh sikit kulit kayu manis tu...kalau jerawat dah mula kecut sikit, boleh buh lebih sikit kulit kayu manis tu..kulit kayu manis n bedak sejuk tak rasa berasap sgt dear..hee :)

      Delete
  4. srbuk kyu mnis yg dh siap tmbuk hlus2 jual kt kdai dlm pket tu boleh tak? hehehehehe!! =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboih nak yg cepat je kan Fakhruru ni..hehe..boleh kot, xsure la...slalu guna kulit kayu manis yg batang tu then kikis sndiri je..hehe..ce try ce try :P :D

      Delete
    2. alaa, tuan tnah try lar dlu... nti roger2 lar kite.. hahaha

      Delete
  5. Pedih ke ? Tkut pla nak try lau gtu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. dear, kalo buh banyak n without bedak sejuk pedih la..tp kalo dh buh bedak sejuk n buh sikit kulit kayu manis tu, xrasa pedih :)

      Delete
  6. act, kulit kayu manis baik untuk resdung. sbb tu pedih. hehe :)
    ce try petua neh, tumbuk kunyit hidup + beras. haa, neh x sakit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu..kalo guna kayu manis sj mmg rasa pedih, tp kalo campor dgn bedak sejuk xrasa pedih..hee..owh kunyit hdup+beras blh jgk eyh? thank Q boleh try neh..heee

      Delete
  7. pernah try wey.. mak aii pedih nak mampoihhh habaq hang wakakkaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kalo guna kayu manis mmg pedihhhh....jgn guna kayu manis saja, n jgn pakai byk sgt..kalo ada bedak sjuk, cmpor dgn bedak sjuk.. :)barulaa xpedih dear.

      Delete
  8. Hebat petua orang dulu-dulu. Baru pertama kali dengan bahan-bahan yang digunakan. Kalau bedak sejuk memang popular.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee..orang dulu2 punya petua mmg hebat2, org dulu2 mana ada pencuci muka bagai, diorg juz guna bahan2 semulajadi ja..org sekarang ni smua guna pencuci muka yg ad byk bhn kimia..sbb tu jrawat suka tumbuh..huhu

      Delete
  9. dulu selalu buat gini..tak de jerawat pun buat.sebab kulit licin je nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak kan...buat ni, terus kecut abis jerawat n jerawat pun susah nak naek :D

      Delete
  10. mohon awak buatkan untuk saya boleh tak??hehehe :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh...alaa beli yg serbuk pon boleh rasanya..hihi.ce try ce try :D

      Delete
  11. Cuba letak serbuk kulit kayu manis tu dgn madu.ok jugak.kulit jd lembut je pastu.:)

    ReplyDelete
  12. adoi perlu kikis mengikis ke? kt umah nie cinnamon powder yg guna buat kek ade la.. aci x? haha

    ReplyDelete
  13. Salam..I salah sorg yg mengamalkan kulit kayu manis utk kecutkan jerawat dan juga menghilangkn patut jerawat di muka.I pakai serbuk kulit kayu manis yg siap dijual di supermarket je..mmg pedih tp kejap je..bawa tido esok bilas muka.insha Allah mmg mujarab..sbenarnye kena rajin..;)

    ReplyDelete
  14. mmg piaw punye pedih weyh.... tpi nk kan perubahan kne la korban skit... pedih dye pon xsmpi 3minit.. pastu dah hilang...

    (Serbuk Kayu Manis + Air) > kacau2x sapu kat parut... Setel...
    Serbuk bli direct kat kedai...

    ReplyDelete
  15. Berapa hari nk hilang parut jerawat kalau guna kayu manis + bedak sejuk?

    ReplyDelete
  16. i pnh uat dulu..mak ai pdih gler,,3 kali i try,,smpai merah pipi..hahahah..tp adik i buat ok jeq..kulit tebal..ahhaha

    ReplyDelete
  17. I buat kulit kayu manis+bedak sejuk+yogurt. Haha

    ReplyDelete
  18. I buat kulit kayu manis+bedak sejuk+yogurt. Haha

    ReplyDelete
  19. Perkongsian yang sangat menarik admin. Menurut kajian dan respon dari pengguna vitamin E, mereka mengatakan bekas parut jerawat serta parut luka hilang dan meninggalkan kulit yang bersih dan cantik selepas mengambil vita E secara oral dan menjadikannya sebagai masker. Ada yang mengambilnya secara konsisten, untuk 3-4 bulan, bukan sahaja parut hilang, malahan jerawat pun dah tak timbul lagi. Saya ada kongsi testimoni mereka di sini, http://bit.ly/1f7OeYq

    ReplyDelete
  20. Letak je kat satu muka ke kat jerawat tu je?

    ReplyDelete
  21. Klu kayu manis tu dicampur dgn bedak baby jonson boleh tak?sbb kt umah xde bedak sejuk..

    ReplyDelete
  22. Sebelum ni pernah guna kulit kayu manis utk parut, tapi kulit jd melecur pulak, jd mkin teruk. Lepas tu dah fobia nak guna kulit kayu manis. Agaknya terlebih dos kot tepek kt muka..hehe

    ReplyDelete
  23. Nape saya xrasa pedih pon bila tepek pes kulit kayu manis?
    Agaknya kulit muka tebal tahap gaban kot...

    ReplyDelete
  24. Nape saya xrasa pedih pon bila tepek pes kulit kayu manis?
    Agaknya kulit muka tebal tahap gaban kot...

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Klu nak letak air limau dlm bedak sejuk blh?

    ReplyDelete
  27. Klu nak letak ckit air limau dlm bedak sejuk blh?

    ReplyDelete
  28. Klu nak letak ckit air limau dlm bedak sejuk blh?

    ReplyDelete
  29. saya da cuba macam produk mahal semata2 nak hilangkn jerawat saya, makin hari makin teruk, jerawat batu pulak. Tapi bila saya amalkan bdak sejuk dan kayu manis selama sebulan jerawat saya kecut, x brani nak tumbuh.skarang saya dalam proses nak ilangkan bekas jerawat je..dorang kata kalau nak ilangkan bekas jerawat pun pakai bedak sejuk dan kayu manis. :)

    ReplyDelete
  30. Kalau letak 8bijik, dalam bape cubit nak letak serbuk kayu manis?

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum saya ada msalah bengkak jerawat yang xnak surut .. jerawat tu dah xda tapi bengkaknya masih timbul.. macam2 product saya dah guna tapi bengkak x surut2 bila orang tgk msti org ingt tu jerawat baru..

    ReplyDelete
  32. Baru try kulit kayu manis + air xdak pakai bedak sejuk,,pedih mula2 dlm 5-7 minit da ok rasa mcm biasa,,sy xdak jerawat tp nk hilangkan parut2 lubang bekas jerawat..da mcm2 produk guna xjalan gak..nk cuba yg tradisional pulak..doakan berkesan yer...

    ReplyDelete
  33. Kalo nk cntik kne la tahan sakit ye akak2 adik2 sume .. Hahaha😜😜😜

    ReplyDelete