nuffnang

loveable person

Sunday, 7 April 2013

Motif hidup??

                                  Assalamualaikum & Happy Sunday my lovely peeps!

Alhamdulillah, finally dapat jugak update blog kan...Haish, seriously geram sunggu dengan line internet ni, ada masalah ke dengan line celcom sekarang eyh?...Ke dekat kawasan rumah aku je coverage celcom problem eyh...haish...Sabo je lah...Yang peliknya dekat dalam bilik aku langsung tak ada line, tapi p dekat bilik kak ngah aku ada pulak line kan, tapi tu pun kejap ada kejap ada, ok laa tu kan daripada tak dak....huhu...Mukadimah entry kali ni membebel pasal internet, lol..Motif? haaha

Haa, dulu kalau sembang je kan, mesty ada perkataan motif, aku pun tak tau motif disebalik perkataan tu...hahaa...Tapi hidup kita pun bermotif kan..Cuba fikir sejenak, motif kita hidup di dunia ini apakah? Adakah kita hidup hanya untuk bersuka ria? berseronok dengan hal-hal duniawi sahaja? berparti sana sini? Motif hidup? Pernah terfikir tak? Tiba-tiba lepas balik dari kelas Dr.Danial aku terfikir pasal motif ni, banyak motif dalam hidup ni tau...

Muhasabah diri sebentar....Motif hidup? Sebagai umat islam, motif hidup kita adalah beribadat kepada Allah SWT, menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat kelak, serta menjadi anak yang soleh dan solehah kepada ibu bapa....Jangan kejar dunia sahaja tapi akhirat kita lupa.. Motif aku cakap macam tu ialah, untuk renungan bersama, kalau boleh kita nak bahagia di dunia dan bahagia di akhirat, bukan bahagia di dunia tapi merana di akhirat....Kau nak yang mana?

Motif kau tutup aurat? Sebab Allah suruh kita menutup aurat. Takkan kau nak menutup aurat bila waktu nak dikafankan? Waktu tu kalau menangis air mata darah pun dah tak guna...Kalau meraung raung pun memang dah tak dak maknanya.. Biar panas di dunia jangan panas di akhirat kelak...Teringat kata-kata tazkirah dari Dr.Danial selepas kelas tafsir beliau tadi, Seringan-ringan azab di neraka ialah bara api diletakkan di telapak kaki sehingga menggelegak/mendidih otak...Itu adalah azab yang paling ringann seringan-ringannya, kalau berat? Nauzubillah min zalik... T____T

Ya Allah, kau lindungilah kami semua dari azab api neraka..Kalau boleh kita semua nak masuk syurga, tapi adakah amalan-amalan yang kita lakukan itu cukup untuk tiket ke syurga? Allahuakbar...

Ingatlah wahai sahabat ku sekalian, hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal selamanya...Jangan kejar harta duniawi sahaja, ingatlah harta atau bekalan amalan yang bakal kita bawa di alam sana...Motif? Kau pikir lah sendiri....Ingatan untuk diri sendiri yang selalu leka dengan dunia dan untuk kawan2 yang disayangi sekalian...Sama-sama kita memperbaiki diri untuk menjadi insan yang berguna di dunia dan di akhirat ya.....May Allah bless us..Aamiin


                                                     Thank Q for reading my lovely peeps!
                                                                       As-salam~
                                 

28 comments:

  1. muhasabah diri :')
    hidup ni kalau takda tujuan atau motifnya memang tak berhala tuju la jawabnya nanti..
    nak kejar dunia tu boleh.. tp seimbangkan atau lebih baik utamakan/lebihkan akhirat sebab bab menyeimbangkan ni memang payah sikit nak buat..

    jadi, lebih baik kita utamakan mana yg lebih patut diutamakan.. insyaALLAH ^__^v

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu ya akhi...setuju sangat :') sama2 kita muhasabah diri....

      Delete
  2. suka entri ini..
    kita kene sedar kenapa kita hidup dibumi Allah ini dan untuk apa tujuan kita :)
    semoga akak jumpa yang terbaik untuk diri akk

    ReplyDelete
  3. Motif..? Sama2 la kita berubah ke arah lebih baik.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee, motif? :) betul tu kak Jhaa....be a better person...

      Delete
  4. Betul2..
    Sama2 kita memperbaiki diri kita untuk jadi yang lebih baik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes my dear... :) sama2 kita berubah ke arah kebenaran...

      Delete
  5. motif kita menaip ??? untuk sebarkn ilmu Allah dan pengalaman.. muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  6. apa yang kita buat semua bermotif..Insyaallah, pasang niat yang betul apa yang dilakukan semua kerana Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yep, u re right my dear :) Niat yg betul tu perlu barulah motif hidup kita tercapai...in shaa Allah..

      Delete
  7. kena ada motif hidup.. baru la boleh muhasabah diri kita.. sama2 berubah dear :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes my dear.. :) in shaa Allah, semoga kita semua diberi petunjuk ke arah kebenaran dan sama2 kita berubah ke arah kebaikan...

      Delete
  8. Allahu hidup ini kena ada motif. Yang penting niat kita tu. Sama sama kita terus memperbaiki diri kita. Terima kasih Anie untuk perkongsian ni. Entri Reset Hati =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu fiza syg..hidup ini mmg ada motif yg perlu kita laksanakan...Sama2 dear..sama2 kita reset hati dan minda supaya menjadi insan yg berguna dan berjaya didunia dan diakhirat...In shaa Allah.. :)

      Delete
  9. bl tue..hhe..bl ckp je msti nk sebut motif..^__^

    ReplyDelete
  10. mari kita sama2 muhasabah diri... jap...pasal line tenet celcom kot...kat rumah kakak pun dia dah buat gila dah sekarang... he he he... ni semua marketing strategy nak suh kita semua tukar porta wifi lettew...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulaa haishh mmg geram sangat dgn line tenet celcom neh, geramm..nak bw pun susah.huhu..nnt org xpakai celcom dh baru tau kan akak kan...huhu

      Delete
  11. Kat umah saya akak ni kalau mlm minggu slowwwww tahap siput b***i. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, kann kalo line cam sipott tu mmg tersangat laa lembabb kan kak neolopah.gerammm sgt..sabo je lah eyh.. hee

      Delete
  12. setuju!
    mcm dalam Al-Quran ada menyatakan kehidupan kita x lain tak bukan, hanya utk beribadah kepadaNya. Surah 51, ayat 56 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu akak :) Sama2 kita memperbaiki diri utk mnjadi insan yg lebih baek...in shaa Allah..

      Delete
  13. mudahan kita semua dipermudahkan untuk melawan dunia yg lagha ni.amin... terima kasih atas perkongsian ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin :) In shaa Allah sis Namee...sama2 kita perbaiki diri ^___^

      Delete
  14. kita mintak doa semoga dijauhkan azab api neraka tu.......

    ReplyDelete