nuffnang

loveable person

Sunday, 26 February 2012

Muhasabah diri seketika.....

Assalamualaikum wbt semua..... :)
Hopefully semuanya sihat2 belaka la ye....amin...
Entry kali ini pasal muhasabah diri plak...untuk muhasabah diri sendiri n peringatan kepada kawan2 yg dikasihi sekalian..Semoga kita semua tak lalai dlm kehidupan duniawi ni ye....

Hidup di dunia ni hanyalah sementara...dunia ni sudah semakin tua...tapi manusia semakin alpa...
kenapa? why?... hmm? pernah tak terpikir kenapa sejak menjak ni macam2 benda dah jadi kat dunia ni kan...
Negara Palestin semakin dizalimi oleh Israel durjana, kanak2 dibunuh dengan kejam, islam dikatakan sbg terrorist...kenapa? hmm? pernah tak terpikir semua 2?
Just tengok negara kita sudahlah, Malaysia memang semakin maju, masyrakat hidup harmoni, hidup dalam keselesaan, tapi masih ada perkara yg tidak menyenangkan terjadi kan....Kadang2 keluar kat berita, kes pembunuhan lah, kes buang anak, kes rompak, n mcm2 la kan....Kenapa benda ni terjadi??
Adakah ibubapa yg salah mendidik anak? or atau salah diri sendiri? or salahkan orang lain???



Rasanya kita dah cukup matang utk berfikir kan......Allah bagi akal untuk kita berfikir, untuk kita merenung, untuk kita belajar memahami kehidupan....Cuma kadang2 manusia itu leka dibuai mimpi utk mencapai ke bintang kan...eh betoi ka ayat aku tu..hehe.hmm..biar mimpi sampai ke bintang la konon kan..alaa kalo setakat mimpi sapa pon boleh kan, mimpi sampai ke bulan pon boleh...tp itu hanyalah sekadar mimpi yg xkesampaian je kan....



.Hmm makna kata, kita sebagai manusia biasa yg xpernah sempurna mesti lah sentiasa berfikir apa yg terbaik buat diri kita...Dan yg paling penting, kita mestilah mensyukuri nikmat yg diberi oleh Allah swt...Jangan sesekali merungut atau tidak berpuas hati dgn sesuatu perkara..
Ingat apa yg terjadi ada hikmahnya...
Ce layan ustaz don pnya muhasabah diri ni.....Sangat menyentuh perasaan...


Pernah tak sebelom titow kan, tiba2 terpikir apa yg kita dh buat harini, adakah harinie adalah hari terbaik kita drp semalam....Muhasabah diri kdg2 dpt membuatkan kita kenal diri sendiri kan...Dapat belajar erti kehidupan, n dapat merenung masa depan...heee.. :P

Aku bukan lah baik sgt, tapi aku cuba menjadi yg terbaik utk ibubapa aku, utk family, kwn2 dan semuanya...Aku cuba utk berubah ke arah yg lebih baik...Aku tak sempurna, tapi aku yakin walaupun aku tak sempurna tapi ada org yg sentiasa bersama aku, yg sentiasa meyayangi aku seadanya.....
Nobody perfect right? setiap orang melakukan kesalahan...Tapi cuba la perbetulkan kesalahan tu supaya ia takkan berulang lagi...Just be yourself, n try to change yourself to be better than before....
and i'll change myself to be better person than before.....InsyaAllah...Sama2 lah kita menjadi org yg lebih baik dan menuju ke arah yg benar..hehhe...ayat xleh blah kan..tp xpelaa, layan jee.. ;)




Ok lah, thankQ sebab sudi melayan entry ni... So, makna kata, sama2 lah kita muhasabah diri utk menjadi org yg lebih baik ok....Pesan kepada diri sendiri n sebagai renungan utk kwn2 yg lain... :)


As salam...

4 comments:

  1. semoga kita dalam redhonya..apapun bersyukur dengan apa yang kita nikmati sekarang

    ReplyDelete
  2. besama kita berubah ke arah kebaikan =p

    ReplyDelete
  3. terima kasih mengingatkan.. huhu

    ReplyDelete